Szaktörténet gyűjtések

Inhorgenta képgyűjtés:
ppt: https://drive.google.com/file/d/10U3KuRUl8GqIc95GCurIf_6te2mcR1aH/view?usp=sharing
pdf: https://drive.google.com/file/d/1I85tzogEBEz96MfwE459cX_kxxm7tAtg/view?usp=sharing

Szecesszió, art deco képgyűjtés:
pdf: https://drive.google.com/file/d/1kxaW8RzVUsQx810rVHcVQ9797WzgKdvS/view?usp=sharing

Klasszicizmus képgyűjtés:
pdf: https://drive.google.com/file/d/1gsuV3cEYgFCbHEnMamyHVaTO1jyasr0H/view?usp=sharing

Barokk képgyűjtés:
ppt: https://drive.google.com/file/d/1DPO51o1VnkNhdZ5cM8i5ex0-I4i_k70J/view?usp=sharing
pdf: https://drive.google.com/file/d/1AxlyKUafrViWaomZ1TAA2jNl0nMcKIqL/view?usp=sharing

Reneszánsz képgyűjtés:
ppt: https://drive.google.com/file/d/14Zw_Xy_PGsGvwrJETFbkiWHR5xmMnq3W/view?usp=sharing
pdfhttps://drive.google.com/file/d/1zau0bC1InOTeqASDqcrjt9HrtAUOhnCw/view?usp=sharing

Gótika fémművesség:
ppt: https://drive.google.com/file/d/1vm88g55S3Qsev25wiCibKvZ30V6cfiMu/view?usp=sharing
pdf: https://drive.google.com/file/d/1s5YmhYVM7Pt2lNB59-SDrApYiWc1i-Ec/view?usp=sharing

Román kor fémművessége:

ppt: https://drive.google.com/file/d/1h1ZGqK2LGute_HHKz0KG_VT16W2dzvKU/view?usp=sharing
pdf: https://drive.google.com/file/d/1nygb7hy7U0yYnO2tIRaAHB3OobSXJ-57/view?usp=sharing

Népvándorlás kori fémművesség:
https://drive.google.com/file/d/1FJKzy5mZfcH8jS2j4GchpctWYDq5RoAq/view?usp=sharing
(ppt: https://drive.google.com/file/d/1MB8FO9Go82niwdGwTOKPYezvW3PxM7B4/view?usp=sharing )
Szaktörténet képmelléklet:
(pdf: https://drive.google.com/file/d/1Dz3VoyEXtkUcYi_h3wrzrGN5W8z-k5n6/view?usp=sharing )

Bizánci fémművesség:

https://drive.google.com/file/d/1Pm-vxmkPqrLSPvus-04mh30cTjkzBnYK/view?usp=sharing
(ppt: https://drive.google.com/file/d/1WsF_JXvkCdWFw77-2-yZCrHiM9v4vzrL/view?usp=sharing )
Szaktörténet képmelléklet:

(pdf: https://drive.google.com/file/d/1LASjK3OYXO0Z6HkqgitL6-vBRYdNjFER/view?usp=sharing )

Ókori Róma fémművessége:
https://drive.google.com/file/d/1TlNZut-YZzKule20gHJfYjZO4SpLhxIK/view?usp=sharing
(ppt: https://drive.google.com/file/d/1hkPp1xTGmUHlsWg9JSGcQKQLaZgjehnz/view?usp=sharing )

Ókori görög fémművesség:

https://drive.google.com/file/d/1mzsgto7-OYK4pf-2eBw0qhsZVdESlZ1f/view?usp=sharing
(ppt: https://drive.google.com/file/d/1mYZpUbZLQG-r6wR5XibTdJO5ueJwWprO/view?usp=sharing )

Kréta,
Mükéné:
https://drive.google.com/file/d/1UDuCW1lP4eF0yUieu6Uu3VHAhnws-opI/view?usp=sharing
(ppt: https://drive.google.com/file/d/1lHZB1x5yaHBO4pHhDDsNGe45XcOBEt03/view?usp=sharing )
Szaktörténet képmelléklet:
(pdf: https://drive.google.com/file/d/1xRj4qNp63syZZFqQlsF5ObIt0zdjnDKR/view?usp=sharing )


Ókori Egyiptom:


https://drive.google.com/file/d/1ErdEXZfl1LsI7E6irx48ZwWCVUym1VWx/view?usp=sharing
(ppt: https://drive.google.com/file/d/1FFA8xAL1mNQsJ69A0EW2cn3M6DSSRoEm/view?usp=sharing )
Szaktörténet képmelléklet:
(pdf: https://drive.google.com/file/d/1luYK4MpxgcTNIY84O1gzoh23E9dE2Zpv/view?usp=sharing )

Rézkor, bronzkor, vaskor:
https://drive.google.com/file/d/1ETq6rcbam5DhLRJDIly9FFDOLLnp0mG2/view?usp=sharing
(ppt: https://drive.google.com/file/d/1wjup_Tw7vTkkU2ldm4vEHEvY7dqAVbCU/view?usp=sharing )



Ötvösök öröksége:

Zoltán Tamásról:

Az elmúlt több, min 50 év alatt sok irányban tevékenykedett, de soha nem vált el az övösségtől, mindig ilyen irányban mozgott.Cizellőrként dolgoztott az egykori Állami Pénzverdében, egyik modellező lett a Fővárosi Óra- és Ékszeripari Vállalatnak, oktatott az Iparművészeti Főiskolán, szakmára, szakmatörténetre tanított másutt is diákokat, és kezdő pályatársait. Éveken át művészeti vezetője, és tervezője volt egy sikeresen működő stúdiónak, volt egyéni kiállítása, és részt vett több hazai, valamint külföldi megmérettetésen. Nyert díjakat, első helyezést is, ám mégsem büszkélkedhetett azzal, hogy jelentős életművet hagy hátra az utókornak. Sok-sok évvel ezelőtt megismerkedett a zseniális, kivételes tehetségű Szvetnik Joachimmal, aki haláláig az Iparművészeti Múzeum főrestaurátora volt. Kollégáinak, és az ötvösség iránt érdeklődő közönségnek nem kell bemutatni emberi nagyságát, szakmai kiválóságát. Találkozásuk meghatározója lett a szakma további megítélésének, mesterségbeli céljainak. Miután Joachim bizalmába fogadta Tamást, baráti alapon beavatta számos „titokba”, megosztott vele különleges fortélyokat, és ugyancsak tőle tanulhatta meg azt a kikerülhetetlen szakmai alázatot, mely nélkül hozzá sem szabad kezdeni a munkához. Elsősorban ahhoz a feladathoz, amely a felbecsülhetetlen eszmei és művészi értékeket képviselő műkincsek megmentésének megannyi szigorú kritériumát foglalja magába. Az utóbbi években az ötvösmesterség múltjához kötődő eszközök, szerszámok, dokumentumok gyűjtésébe, kutatásába fogott. Talán kissé későn, hiszen ezekből a relikviákból alig maradt fenn néhány darab, mert a technikák, technológiák fejlődésével, illetve modernizálásával a régi eszközök felelőtlenül a szemétbe kerültek, elkallódtak, vagy az enyészeté lettek. Mindazonáltal, rendelkezésre áll még annyi anyag, mely lehetővé teszi, hogy egy tervezett mesterségtörténeti múzeum igen színvonalasan képes lesz megismertetni a nagyközönséggel, és a szakmabeliekkel a 19. és 20. század hazai ötvösmestereinek mindennapi műhelybéli életét, munkakörülményeit, instrumentumait, stb. A múzeum alapítása jelenleg folyamatban van.



3 kép kiemelése, amit érdekesnek találok a kiállításáról:


Az első általam kiválasztott képen többféle tárgy is látható. Szerintem nagyon érdekes a cizellőrkalapács kialakítása, ugyanis a nyele direkt a használója tenyerébe van kialakítva. Minden ötvösnek a saját tenyerének kényelmes nyél van kialakítva. Ez a nyélkialakítás segít abban, hogy finom mozdulatokkal kalapálhassunk. A feje egyik oldala úgy van kialakítva, hogy az egyik felén egy domború felület látható, a másikon pedig egy kis gömb. A képen látható még poncoló, amivel a tárgyunk mintáját készítjük el. Látható még egy cizellált tárgy és riffel reszelők is.




Ezen a képen nagyobban szerepel az előző fotóról a reszelőkészlet, amit riffel reszelőnek hívunk.Amint látjuk a végei kialakítása teljesen eltér a normális reszelőtől, hiszen meg vannak hajlítva, abból a célból, hogy a tárgyunknak kisebb részeit is gond nélkül tudjuk reszelni.


Az utolsó képnek egy brettasztalt választottam, ugyanis ez az asztal több részen is be van vágva. Több részen is tudott dolgozni az ötvös. Általában az ötvösműhelyekben az ablakhoz közel van elhelyezve, annak érdekében, hogy természetes fénynél lehessen dolgozni. A bevágások alá úgynevezett "fell" van felszerelve, hogy abba tud a felesleges anyag, vagy esetleg a tárgyunk leesni, ha elejtenénk, és az felfogja.




Vékony Fanni kortárs
ötvös gyűjtés:


Ékszerek Éjszakája Budapest élménybeszámoló:


Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sakktábla

Műszaki rajz elemek